Imatge extreta de: http://undiaunasensacionunafoto.blogspot.com/2008_06_01_archive.html
Aquesta imatge
m'ha semblat interessant perquè engloba els tres nivells dels que
parla Pierce, o com a mínim els podem recuperar a través d'ella.
Índex: el fum
és un índex del foc -com s'explica a l'exemple- , perquè té una
relació directa i simptomàtica. Inclús, potser és una mica esbiaixat,
podríem imaginar que és un índex o símptoma que la persona o
persones que han d'atendre el foc no ha fet bé la seva feina.
El fet que correspongui a una representació teatral ens permet obrir
bastant el camp simbòlic. Al tractar-se d'una representació, hem de
considerar que són signes artificials o artificialitats (en el
sentit que algú –un director-- els ha posat allí voluntàriament),
encara que, per exemple en el cas del foc, puguin ser naturals. És a
dir, encara que naturalment puguem trobar foc, en aquest cas hi ha
una voluntat que aparegui. Per tant, ens trobem també davant d'una
icona, perquè el signe imita la realitat referida. Per entendre'ns,
és com si haguéssin “dibuixat” tan bé el foc de la
representació, que ens sembla real.
Per últim,
també és símbol. De fet el Teatre és una màquina que no para
d'emetre signes a molts nivells: alguns semiòtics/semiòlegs com
Tadeusz Kowzan (El signo y el teatro, Arco Libros,
1997) entenen que tot el que està en escena (i part del que no
ho està) constitueix la comunicació que un director teatral
refereix als seus espectadors. En aquest sentit, a més de transmetre
a l'espectador que hi ha foc a l'escena, és probable que això ens
indiqui alguna altra cosa: caos, destrucció, conflicte enter els
personatges, etc... En aquest sentit, seria simbòlic.
Sobre la
simbologia del foc podríem dir moltes coses, de les que n'apuntaré
només una petita part. En primer lloc s'ha pensat que va ser un dels
primers elements que van donar poder als humans, i segurament un dels
seus caràcters definitoris. En aquest sentit, En busca del
fuego de Jean-Jaques Annaud, ens pot transmetre aquesta
concepció: entre un poder sagrat que cal administrar, perquè dona
cert poder.
Lligat amb
aquesta idea de sagrat, hauríem d'apuntar també la seva capacitat
de “purificació”, o de conseqüència del pecat/mala acció
moral: això es pot veure, per exemple en l'idea d'infern, on els
pecadors cremen, o en les proves que Tamino ha de passar a La
flauta màgica (les altres dues són el silenci i l'aigua).
De fet, lligat amb tot això, podríem parlar de Lo crudo y
lo cocido (Dins de Mitológicas, Fondo de
Cultura Económica, 1968) de Claude Lévi-Strauss, on assenyala que a les
cultures hi ha una dicotomia que condiciona el comportament de les
comunitats. Diguem que d'una banda tindríem pur, higiènic, segur i
de l'altra impur, antihigiènic, perillós. Per passar un element del
segon grup al primer, s'ha de purificar, per exemple a través del
foc.
Hi ha un altre
significat del foc, penso que relacionat amb l'idea de purificació:
és l'idea de caos, entès com a suspensió de les normes. Si hi
reflexionem bé, és un element bastant habitual en revoltes: sense
anar més lluny en els últims aldarulls (29 de febrer) es van
incendiar alguns contenidors. Desconec si hi ha un motiu relacionat
amb la purificació social, però crec que podem apuntar que és un
element que transmet clarament desordre, transgressió (o suspensió
de les normes).
Al mateix
temps, potser sorprenentment, el foc era present a les cases i
ocupava un lloc semblant al de la televisió: el de trobada dels
membres de la família. És cert que hi poden haver motius físics
com el fred, però d'aquí ha quedat l'expressió “rondalles de la
vora del foc”. Aquest sentit ficcional, es veu reforçat per la
creença en algunes cultures que es pot augurar el futur a través de
les flames.
Víctor Fancelli
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada